poniedziałek, 27 sierpnia 2012

O zabezpieczaniu mienia w obliczu zdarzeń losowych

      Wciąż powtarzające się, niebezpieczne układy meteorologiczne powodują wichury, silny wiatr, opady gradu, w wyniku czego następują dotkliwe straty majątkowe. Bezpośrednie doświadczenia, a także relacje przekazywane przez media uświadamiają nam bezsilność człowieka w obliczu żywiołów.
Jeśli jednak posiadamy zabezpieczeniem finansowym przed następstwami żywiołów w postaci polisy ubezpieczeniowej, to i tak jesteśmy w stosunkowo lepszej sytuacji niż inni. Należy jednak pamiętać, że w trakcie zdarzenia musimy przede wszystkim ratować życie i zdrowie ludzi. W następnej kolejności mamy obowiązek, przeciwdziałanie powiększaniu się rozmiarów szkody w mieniu.
Zakres ochrony mienia, określony w ogólnych warunkach ubezpieczenia (O.W.U)każdego z towarzystw ubezpieczeniowych obejmuje również zwrot nakładów na realizację środków i działań zapobiegawczych dla zapobieżenia większym rozmiarom szkody. Nie podjęcie takich starań może być uznane za celowe działanie lub rażące niedbalstwo ubezpieczeonego. W takich okolicznościach likwidator szkody,po zapoznaniu się z faktycznym jej przebiegiem i powstałymi uszkodzeniami ma prawo do nieuznania żądania zapłaty za straty, których można było uniknąć.

Jest to zgodne z postanowieniem art. 826 §1 i §3 Kodeksu Cywilnego:
§ 1. W razie zajścia wypadku ubezpieczający obowiązany jest użyć dostępnych mu środków w celu ratowania przedmiotu ubezpieczenia oraz zapobieżenia szkodzie lub zmniejszenia jej rozmiarów.
§ 3. Jeżeli ubezpieczający umyślnie lub wskutek rażącego niedbalstwa nie zastosował środków określonych w § 1, ubezpieczyciel jest wolny od odpowiedzialności za szkody powstałe z tego powodu."
Podobnie ubezpieczyciel jest zwolniony z odpowiedzialności, kiedy przyczyną szkody nie jest  żywioł, lecz działanie lub zaniechanie ubezpieczonego ( w tym osób bliskich).  

Aby naświetlić prawidłowe zachowanie ubezpieczonych, jako przykład wystarczy przytoczyć starania dla zabezpieczenia mienia przed powodzią. Układanie worków z piaskiem w miejscach szczególnie narażonych na przedostanie się wody jest jak najbardziej konieczne. Przenoszenie rzeczy ruchomych na wyższe kondygnacje jest traktowane jako działanie zabezpieczające, ponieważ istnieje duże prawdopodobieństwo, że uda się je ocalić. Z zalanych pomieszczeń trzeba jak najszybciej wypompować wodę oraz przystąpić do osuszania ścian, bo są to czynności zmniejszające ryzyko zawalenia lub konieczności rozbiórki.
Opisane postępowanie ubezpieczonego będzie uznane przez ubezpieczyciela jako dopełnienie obowiązku zabezpieczenia mienia przed powiększeniem rozmiarów szkody.

_________________REKLAMA

Weź kredyt na wymarzony samochód
  • nowy lub używany do 12 lat
  • z wpłatą własną od 0 zł
  • z okresem kredytowania nawet do 8 lat 

środa, 22 sierpnia 2012

Ubezpieczenie, czy jałmużna państwa?


Letnie burze i nawałnice w formie trąb powietrznych sieją wciąż spustoszenia i powodują poważne szkody w różnych rejonach kraju. Pomimo to,ubezpieczyciele notują niewielki wzrost sprzedaży ubezpieczeń majątkowych. W tle ludzkich dramatów obrazowanych przez zerwane dachy pojawiają się coraz liczniejsze komentarze, że to polityka państwa powstrzymuje Polaków przed samodzielnym dbaniem o własny majątek. Media przekazują wywiady z poszkodowanymi którzy oczekują pomocy państwa, którą traktują jako należną "z urzędu" zapomogę, ponieważ w przeszłości inni poszkodowali otrzymali właśnie takie wsparcie.

Jeśli jednak wyobrazimy sobie, co będzie, gdy rozmiary poważnej klęski żywiołowej dotkną większość kraju? Na co wówczas można będzie liczyć? Budżet nie będzie w stanie zaspokoić wszystkich potrzeb, bo pokrywanie szkód jest związane z posiadaniem polisy ubezpieczenia i działaniem właściwym dla ubezpieczycieli, którzy w razie konieczności korzystają ze środków reasekuratorów.

Owszem, pomoc państwa jak najbardziej jest konieczna w przypadku najuboższych rodzin - tu musi zadziałać solidaryzm społeczny i wskazane jest stworzenie rezerw finansowych w strukturach gmin lub opieki społecznej. Jednak deklarowanie wsparcia i pomocy finansowej dla wszystkich poszkodowanych ma bardziej wymiar polityczny i populistyczny. Jest również wprowadzeniem obywateli w błąd, ponieważ wydaje im się, że płacząc nad swoim losem mają prawo żądać pieniędzy na przywrócenie stanu mienia przed szkody. Wywołuje w społeczeństwie wręcz beztroskę, bo trudno inaczej nazwać taką postawę przy cenach podstawowych polis mieszkaniowych na poziomie ok. 300-400 zł rocznie. Aby uniknąć rozpaczy i bezradności po szkodzie, trzeba być przewidującym i podejmować właściwe decyzje.

Państwo nie może pełnić roli ubezpieczyciela. Rolą rządu jest prowadzenie racjonalnej polityki we wszystkich obszarach życia tak, aby obywatele mogli świadomie podejmować najlepsze decyzje dla bezpiecznego bytu swoich rodzin oraz ochrony prywatnego majątku.

_________REKLAMA

piątek, 10 sierpnia 2012

Likwidacja szkód jako narzędzie walki o klientów

Każdy, kto wykupuje polisę ubezpieczeniową, chciałby nie mieć problemów kiedy trzeba będzie z niej skorzystać. Oczywiście chodzi zarówno o prawidłowe oszacowanie strat, jak też o krótki i jak najmniej skomplikowany tryb wypłaty odszkodowania. Towarzystwa ubezpieczeniowe wciąż usprawniają wewnętrzna organizację i procedury likwidacji szkód.  Sposób likwidowania szkody w ramach realizacji zawartej umowy ubezpieczenia jest od dłuższego czasu istotnym elementem konkurencji na rynku ubezpieczeniowym i znacząco wpływa na sprzedaż polis. Przyrost nowych umów ubezpieczenia oraz wysoki wskaźnik wznawialności polis przez dotychczasowych klientów jest pożądany przez wszystkie towarzystwa. Oprócz atrakcyjnego zakresu produktów i ceny polis, zapewnienie wysokich standardów likwidacji szkód zostało dostrzeżone już przez wszystkicj ubezpieczycieli. Dlatego każdy z nich towarzystwa uruchomiły już telefoniczne zgłaszanie szkód oraz stwierdzony jest wzrost liczby towarzystw, które likwidują "mniejsze" szkódy wg uproszczonej procedury, w ramach tzw. „szybkiej ścieżki likwidacji”.

Najczęściej oznacza to, że likwidacja szkody odbywa się bez oględzin faktu i rozmiarów szkody przez likwidatora, będącego rzeczoznawcą majatkowym. W przypadku oszacowania strat przez samego poszkodowanego, a następnie zgłoszenia wniosku o wypłatę odszkodowania na poziomie do 3-5 tys. zł (w zależności od towarzystwa ubezpieczeniowego), procedura jest ograniczona do szczegółowego opisania rodzaju i rozmiarów podczas rozmowy telefonicznej, a następnie najczęściej wypełnieniu formularzy ubezpieczyciela, które przesyłane są drogą elektroniczną lub pocztową. Taki tryb obsługi szkody umożliwia wypłatę odszkodowania nawet już do 3-7 dniach od zgłoszenia szkody.
Jeśli przypadek zaistniałej szkody nie budzi wątpliwości, to szkody mieszkaniowe, komunikacyjne, osobowe – chociażby w sytuacjach związanych z lokalnymi szkodami występującymi masowo podczas letnich gwałtownych burz i ulew są likwidowane właśnie „szybką ścieżką”.

W każdym przypadku decyzja, czy zgłoszona szkoda będzie podlegała uproszczonej procedurze zawsze jest po stronie ubezpieczyciela.
„Szybka ścieżka likwidacji” stosowana jest od lat w Hestii, Warcie, PZU, Generali, AXA Direct, Link4 a ostatnio wdrażana przez inne towarzystwa ubezpieczeniowe walczące o klientów.

_________REKLAMA

Skuteczna pomoc w dochodzeniu odszkodowania



wtorek, 7 sierpnia 2012

2 mld zł środków OFE czeka na wnioski o wypłatę


Dzięki Gazecie Ubezpieczeniowej i Nordea PTE, w dniu 6 sierpnia 2012r. dowiadujemy się o szacunkowej wysokości środków zgromadzonych w OFE, o które nikt się nie upomniał po zmarłych do 2011 członkach OFE.

Środki zgromadzone w II filarze podlegają dziedziczeniu, pod warunkiem, że zmarły członek OFE nie przestał pracować zawodowo. Wypłata środków z OFE po śmierci członka regulowana jest aktem prawnym: Ustawa o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych z dnia 28.08.1997r. Dz.U. 1997 nr 139 poz. 934 oraz Kodeks Cywilny, w części określającej prawo spadkowe.

Zgodnie z wyliczeniami Nordea PTE do 2011r zmarło prawie 144 tys. członków OFE. Przez 11 lat gromadzenia kapitału emerytalnego, można przyjąć, że średni stan konta to ok.20 - 30 tys zł. Okazuje się, że tylko połowa wypłat po zmarłych została zrealizowana, więc nadal na uprawnionych oczekuje blisko 2 mld zł.Przypominamy, że uprawnieni, to osoby wskazane we wniosku o przystąpienie do OFE, jako uposażeni, a gdy brak jest tego wskazania, to wypłata z OFE należna jest spadkobiercom ustanowionym przez zmarłego w testamencie albo uprawnieni do dziedziczenia spadkobiercom ustawowym.

piątek, 3 sierpnia 2012

automatyczne WZNAWIANIE obowiązkowych polis OC



       Obowiązująca od 12 lutego 2012r.  obowiązuje znowelizowana Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym (UFG) i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych ( Ustawa z dnia 22.05.2003 r.Dz.U.  2003r. Nr 124 poz. 1152 z późn.zm.) Ustawodawca zmienił zasady wypowiadania umowy OC posiadacza pojazdu w przypadku sprzedaży pojazdu oraz narzucił ubezpieczycielom nową procedurę automatycznego wznawiania niewypowiedzianych umów obowiązkowych dla pojazdów mechanicznych i rolników posiadających budynki w gospodarstwach rolnych.
W myśl przepisów na towarzystwach ubezpieczeniowych efekcie nałożyła na ubezpieczycieli następujące obowiązki:

        1. Pisemne informowanie klientów o wznowieniu ubezpieczenia OC  tzn. powiadomienie o wysokości składki ubezpieczeniowej na kolejny okres, pouczenie o prawie do wypowiedzenia dotychczasowej umowy wraz z możliwa formą i terminem złożenia wypowiedzenia oraz pouczenie o skutkach tego wypowiedzenia lub jego braku. Ubezpieczyciel ma obowiązek przekazania tych informacji w terminie nie później niż na 14 dni przed upływem okresu, na który została zawarta ostania umowa OC.
Klienci, którzy zechcą i sprawdzić oferty cenowe innych ubezpieczycieli, otrzymają przypomnienie, więc będą mieli czas na podjęcie decyzji o ewentualnej zmianie ubezpieczyciela. Łatwiej będzie skutecznie wypowiedzieć umowę OC z zachowaniem ustawowego terminu, tzn., co najmniej w przedostatnim dniu obowiązywania aktualnej polisy. Przed zmianą przepisów jako termin dokonania wypowiedzenia liczona była data wpływu pisma do ubezpieczyciela, a obecnie jest to data stempla pocztowego, jeśli wypowiedzenie wysyłane jest listownie.
Warto podkreślić, że obowiązek informowania klientów o terminie zakończenia ostatniej polisy OC dotyczy umów, które zostaną zawarte po 11.02.2012r., czyli praktycznie ubezpieczyciele będą musieli wysyłać powiadomienia klientom dopiero począwszy od stycznia 2013r.

      2.  Potwierdzanie w systemie UFG zawarcia umowy OC każdego pojazdu na kolejne 12 miesięcy. Zawarcie polisy zostanie również potwierdzone w trybie tzw. "automatycznego wznowienia”, jeśli  klient spełni łącznie wszystkie  3 warunki
a/ nie wypowiedział umowy,
b/ opłacił całą składkę/ wszystkie raty za ostatnią umowę,
c/ nie wznowił na kolejny rok umowy OC przed zakończeniem okresu ochrony ostatniej umowy.

Od lutego 2012 wszystkie towarzystwa ubezpieczeniowe wdrażają procedurę  "automatycznego wznowienia" oraz zabezpieczają się przed dublowaniem polis przez  agentów i własne biura wystawiania polis. Obecnie można zauważyć, że klienci zawierają kolejną umowę i opłacają kolejną polisę u agenta przed terminem wznowienia oraz nie później niż do 12-go dnia po jej zakończeniu. W przypadku gdy klient nie wznowił polisy w tym czasie, to. 14 dnia od wygaśnięcia ostatniej polisy, towarzystwo ubezpieczeniowe w  automatycznym trybie  wystawia polisę ze składką płatną jednorazowo. Polisa ze wskazaniem kwoty i sposobu zapłaty przesyłana jest do klienta tradycyjną pocztą.

       Dlatego powinniśmy zadbać, aby aktualizować swoje dane do korespondencji. Ułatwieniem może być  udostępnienie adresu e-mail obsługującemu nas ubezpieczycielowi i wyrażenie zgody na otrzymywanie informacji drogą elektroniczną zgodnie z obowiązującymi przepisami o świadczeniu usług drogą elektroniczną ( Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. Dz.U. z 2002r. nr 144 poz. 1204 z poźn. zm.).

Zbiorcze zestawienie kar za brak OC w latach 2013-2019 znajduję się tutaj.