niedziela, 19 kwietnia 2015

Wytyczne KNF w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych wyznaczają nowe standardy obsługi klienta

     Wobec wielu nieprawidłowości w likwidacji szkód komunikacyjnych Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) określiła wytyczne dla ubezpieczycieli, które obowiązują od 1 kwietnia 2015. KNF uznał za niedopuszczalne przedkładanie przez zakłady ubezpieczeń wyników finansowych ponad zasady uczciwości, lojalności oraz poszanowania interesów ubezpieczonych klientów.

Regulacje wynikające z wytycznych są konieczne i mają na celu zapobieganie nieterminowemu wypacaniu świadczeń odszkodowawczych, zaniżaniu wypłacanych szkód, przerzucania na poszkodowanych ciężaru uzyskania i dostarczania dokumentów niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności ubezpieczyciela oraz niedopełnianiu przez ubezpieczycieli obowiązków informacyjnych wobec zgłaszających roszczenia o wypłatę odszkodowania oraz innych.
Skala niezadowolenia klientów towarzystw ubezpieczeniowych nie jest mała, o czym świadczy
15 429 skarg zgłoszonych do Rzecznika Ubezpieczonych w 2014r.  oraz udzielone przez pracowników tej instytucji 11 524 porady telefoniczne i 2 484 porady mailowe. Liczba spraw spornych toczących się w sądach jest niemożliwa do oszacowania, bo ubezpieczyciele nie są skłonni do upubliczniania tych danych.

Taka sytuacja jest najprawdopodobniej przyczyną słabego postrzegania branży ubezpieczeniowej przez klientów i  powszechnego w naszym społeczeństwie niechętnego stosunku do ubezpieczeń dobrowolnych zarówno majątkowych, zdrowotnych oraz na życie.

Wytyczne KNF w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych wyznaczają nowe standardy obsługi klienta. Punktem wyjścia jest założenie, że każdy zakład ubezpieczeń, jako instytucja zaufania publicznego, powinien prowadzić działalność z poszanowaniem przepisów prawa i z zachowaniem najwyższej staranności. W praktyce zbyt często dochodzi do stosowania nieścisłych procedur oraz interpretacji niezgodnych z przepisami prawa i orzecznictwem Sądu Najwyższego i sądów powszechnych, w zakresie sposobu ustalenia odszkodowań z ubezpieczeń komunikacyjnych. Liczne nieprawidłowości były stwierdzane pomimo zatrudniania przez zakłady ubezpieczeń wysoko wykwalifikowanej kadry, natomiast zaobserwowane nieprawidłowości w procesie likwidacji szkód z ubezpieczeń konieczne jest, aby proces likwidacyjny odbywał się zgodnie z przepisami prawa oraz przestrzeganiem standardów etyki zawodowej przez pracowników.

Lista wytycznych KNF zawiera 21 pozycji odnoszących się do obszarów:
- organizacji, zarządzania, nadzoru i kontroli procesu likwidacji szkód z ubezpieczeń
   komunikacyjnych,
- sposobu prowadzenia postępowania likwidacyjnego,
- sposobu ustalania wysokości świadczenia.
Precyzyjnie określono zakres informacji stanowiących podstawę kalkulacji wyceny szkody oraz zasady stosowania poszczególnych kategorii części zamiennych i stawek za roboczogodziny,co szczególnie przy likwidacji szkód z polis OC budziło dotychczas wiele kontrowersji. Wytyczne nakładają na ubezpieczycieli zobowiązanie do aktywności, inicjatywy i przejrzystości w kontaktach w z poszkodowanymi, a także do wypłacania bezspornej kwoty odszkodowania w terminie wynikającym z zawartej umowy ubezpieczenia.

Miejmy nadzieję, że towarzystwa ubezpieczeniowe zastosują się do wytycznych KNF, co sprawi, że uchybienia będą jedynie rzadkością i mniej spraw będzie trafiało do sądów oraz do Rzecznika Ubezpieczonych.






niedziela, 12 kwietnia 2015

Kiedy ubezpieczenie OC pojazdu traci ciągłość?

Ciągłość  ubezpieczenia OC jest obowiązkiem wszystkich posiadaczy pojazdów mechanicznych podlegających Ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zgodnie z art 23 ust 1 i 1 a. Obowiązek ten dotyczy całego okresu zarejestrowania pojazdu i nie jest uzależniony od faktu poruszania się pojazdem po drogach. Błędne jest mniemanie, że za pojazd niesprawny, który stoi w garażu lub na parkingu nie trzeba płacić OC.

Niespełnienie obowiązku ustawowego posiadania nieprzerwanie OC obowiązkowego podlega karze finansowej, która jest wymierzana przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (zobacz stawki 2012-2019).Spowodowanie wypadku lub kolizji nieubezpieczonym pojazdem ma bardzo poważne konsekwencje finansowe, bo nakłada na posiadacza pojazdu obowiązek pokrycia wszelkich szkód majątkowych i osobowych, których doznali poszkodowani.Zmiany przepisów, które zostały wprowadzone w ostatnich latach eliminują sytuacje, kiedy dochodzi do przerwania ciągłości z powodu przeoczenia terminu odnowienia polisy OC na kolejny rok. 

Towarzystwa ubezpieczeniowe automatycznie wznawiają polisy OC, które zostały w całości opłacone w okresie trwania ostatniej polisy. Innymi słowy następuje to wówczas,kiedy ostatnia polisa została opłacona jednorazowo po jej zawarciu, a także polisa płatna w ratach opłaconych faktycznie w okresie przed końcem obowiązywania polisy.
(
art. 28 ust 2 pkt i ust 3). Towarzystwa ubezpieczeniowe zobowiązane są do przesłania klientowi pisemnej informacji o wysokości składki na kolejny rok na 14 dni przed upływem terminu obowiązywania aktualnej polisy. Jeśli klient nie zgłosi się w agencji ubezpieczeniowej lub poprzez system direct ( elektronicznie, telefonicznie) w celu wykupienia polisy lub jej wypowiedzenia, to towarzystwo ubezpieczeniowe ma obowiązek wznowienia polisy na warunkach podanych w ofercie pisemnej.
Zastosowana w ustawie konstrukcja przepisów powoduje, że nieopłacenie przed zakończeniem polisy ostatniej raty (lub rat) powoduje zakończenie ochrony ubezpieczeniowej z końcem polisy. Niestety nie wszyscy posiadacze pojazdów są tego świadomi. W konsekwencji następuje przerwanie ciągłości ubezpieczenia i nie ma żadnych możliwości wstecznego zawarcia nowej polisy OC.

Utrata ciągłości ubezpieczenia OC następuje również, kiedy posiadacz wypowie polisę OC (najpóźniej w przedostatnim dniu jej trwania), a nową polisę wykupi później niż w pierwszym dniu po zakończeniu ostatniej polisy. Warto pamiętać, że z uwagi na rozpoczęcie ochrony z nowej polisy nie wcześniej niż od dnia i godziny  jej zawarcia, poruszanie się pojazdem po drogach w międzyczasie jest wielce ryzykowne, bo w przypadku spowodowania kolizji, czy wypadku rodzi wszelkie konsekwencje finansowe.

wtorek, 7 kwietnia 2015

Wielkanocna statystyka wypadków


Jak podają policyjne statystyki w okresie minionych Świąt Wielkanocnych na krajowych drogach wydarzyło się
217 wypadków drogowych.
Poniosły w nich śmierć 23 osoby,
a 291 osób zostało rannych.

Pogoda nie sprzyjała podróżującym.
W rejonach Polski południowej drogi były zaśnieżone i śliskie, co powodowało utrudnienia dla wszystkich pojazdów na letnich oponach oraz dla TIR-ów.

Podczas wzmożonych kontroli drogowych zatrzymano 1118 nietrzeźwych kierujących.