Wobec wielu nieprawidłowości w likwidacji szkód komunikacyjnych Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) określiła wytyczne dla ubezpieczycieli, które obowiązują od 1 kwietnia 2015. KNF uznał za niedopuszczalne przedkładanie przez zakłady ubezpieczeń wyników finansowych ponad zasady uczciwości, lojalności oraz poszanowania interesów ubezpieczonych klientów.
Regulacje wynikające z wytycznych są konieczne i mają na celu zapobieganie nieterminowemu wypacaniu świadczeń odszkodowawczych, zaniżaniu wypłacanych szkód, przerzucania na poszkodowanych ciężaru uzyskania i dostarczania dokumentów niezbędnych do ustalenia odpowiedzialności ubezpieczyciela oraz niedopełnianiu przez ubezpieczycieli obowiązków informacyjnych wobec zgłaszających roszczenia o wypłatę odszkodowania oraz innych.
Skala niezadowolenia klientów towarzystw ubezpieczeniowych nie jest mała, o czym świadczy
15 429 skarg zgłoszonych do Rzecznika Ubezpieczonych w 2014r. oraz udzielone przez pracowników tej instytucji 11 524 porady telefoniczne i 2 484 porady mailowe. Liczba spraw spornych toczących się w sądach jest niemożliwa do oszacowania, bo ubezpieczyciele nie są skłonni do upubliczniania tych danych.
Taka sytuacja jest najprawdopodobniej przyczyną słabego postrzegania branży ubezpieczeniowej przez klientów i powszechnego w naszym społeczeństwie niechętnego stosunku do ubezpieczeń dobrowolnych zarówno majątkowych, zdrowotnych oraz na życie.
Wytyczne KNF w sprawie likwidacji szkód komunikacyjnych wyznaczają nowe standardy obsługi klienta. Punktem wyjścia jest założenie, że każdy zakład ubezpieczeń, jako instytucja zaufania publicznego, powinien prowadzić działalność
z poszanowaniem przepisów prawa i z zachowaniem najwyższej staranności. W praktyce zbyt często dochodzi do stosowania nieścisłych procedur oraz interpretacji niezgodnych z przepisami prawa i orzecznictwem Sądu Najwyższego i sądów powszechnych, w zakresie sposobu ustalenia odszkodowań z ubezpieczeń komunikacyjnych. Liczne nieprawidłowości były stwierdzane pomimo zatrudniania przez zakłady ubezpieczeń wysoko wykwalifikowanej kadry,
natomiast zaobserwowane nieprawidłowości w procesie likwidacji szkód z ubezpieczeń konieczne jest, aby proces likwidacyjny odbywał się zgodnie z przepisami prawa oraz przestrzeganiem standardów etyki zawodowej przez pracowników.
Lista wytycznych KNF zawiera 21 pozycji odnoszących się do obszarów:
- organizacji, zarządzania, nadzoru i kontroli procesu likwidacji szkód
z ubezpieczeń
komunikacyjnych,
- sposobu prowadzenia postępowania likwidacyjnego,
- sposobu ustalania wysokości świadczenia.
Precyzyjnie określono zakres informacji stanowiących podstawę kalkulacji wyceny szkody oraz zasady stosowania poszczególnych kategorii części zamiennych i stawek za roboczogodziny,co szczególnie przy likwidacji szkód z polis OC budziło dotychczas wiele kontrowersji. Wytyczne nakładają na ubezpieczycieli zobowiązanie do aktywności, inicjatywy i przejrzystości w kontaktach w z poszkodowanymi, a także do wypłacania bezspornej kwoty odszkodowania w terminie wynikającym z zawartej umowy ubezpieczenia.
Miejmy nadzieję, że towarzystwa ubezpieczeniowe zastosują się do wytycznych KNF, co sprawi, że uchybienia będą jedynie rzadkością i mniej spraw będzie trafiało do sądów oraz do Rzecznika Ubezpieczonych.
Informacje o ubezpieczeniach majątkowych, zdrowotnych, na życie publikowane dla klientów, którzy nie mają czasu na przeglądanie stron ubezpieczycieli i forów.
niedziela, 19 kwietnia 2015
niedziela, 12 kwietnia 2015
Kiedy ubezpieczenie OC pojazdu traci ciągłość?
Ciągłość ubezpieczenia OC jest obowiązkiem wszystkich posiadaczy pojazdów mechanicznych podlegających Ustawie o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych zgodnie z art 23 ust 1 i 1 a. Obowiązek ten dotyczy całego okresu zarejestrowania pojazdu i nie jest uzależniony od faktu poruszania się pojazdem po drogach. Błędne jest mniemanie, że za pojazd niesprawny, który stoi w garażu lub na parkingu nie trzeba płacić OC.
Niespełnienie obowiązku ustawowego posiadania nieprzerwanie OC obowiązkowego podlega karze finansowej, która jest wymierzana przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (zobacz stawki 2012-2019).Spowodowanie wypadku lub kolizji nieubezpieczonym pojazdem ma bardzo poważne konsekwencje finansowe, bo nakłada na posiadacza pojazdu obowiązek pokrycia wszelkich szkód majątkowych i osobowych, których doznali poszkodowani.Zmiany przepisów, które zostały wprowadzone w ostatnich latach eliminują sytuacje, kiedy dochodzi do przerwania ciągłości z powodu przeoczenia terminu odnowienia polisy OC na kolejny rok.
Towarzystwa ubezpieczeniowe automatycznie wznawiają polisy OC, które zostały w całości opłacone w okresie trwania ostatniej polisy. Innymi słowy następuje to wówczas,kiedy ostatnia polisa została opłacona jednorazowo po jej zawarciu, a także polisa płatna w ratach opłaconych faktycznie w okresie przed końcem obowiązywania polisy.
(art. 28 ust 2 pkt i ust 3). Towarzystwa ubezpieczeniowe zobowiązane są do przesłania klientowi pisemnej informacji o wysokości składki na kolejny rok na 14 dni przed upływem terminu obowiązywania aktualnej polisy. Jeśli klient nie zgłosi się w agencji ubezpieczeniowej lub poprzez system direct ( elektronicznie, telefonicznie) w celu wykupienia polisy lub jej wypowiedzenia, to towarzystwo ubezpieczeniowe ma obowiązek wznowienia polisy na warunkach podanych w ofercie pisemnej.
Zastosowana w ustawie konstrukcja przepisów powoduje, że nieopłacenie przed zakończeniem polisy ostatniej raty (lub rat) powoduje zakończenie ochrony ubezpieczeniowej z końcem polisy. Niestety nie wszyscy posiadacze pojazdów są tego świadomi. W konsekwencji następuje przerwanie ciągłości ubezpieczenia i nie ma żadnych możliwości wstecznego zawarcia nowej polisy OC.
Utrata ciągłości ubezpieczenia OC następuje również, kiedy posiadacz wypowie polisę OC (najpóźniej w przedostatnim dniu jej trwania), a nową polisę wykupi później niż w pierwszym dniu po zakończeniu ostatniej polisy. Warto pamiętać, że z uwagi na rozpoczęcie ochrony z nowej polisy nie wcześniej niż od dnia i godziny jej zawarcia, poruszanie się pojazdem po drogach w międzyczasie jest wielce ryzykowne, bo w przypadku spowodowania kolizji, czy wypadku rodzi wszelkie konsekwencje finansowe.
Niespełnienie obowiązku ustawowego posiadania nieprzerwanie OC obowiązkowego podlega karze finansowej, która jest wymierzana przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny (zobacz stawki 2012-2019).Spowodowanie wypadku lub kolizji nieubezpieczonym pojazdem ma bardzo poważne konsekwencje finansowe, bo nakłada na posiadacza pojazdu obowiązek pokrycia wszelkich szkód majątkowych i osobowych, których doznali poszkodowani.Zmiany przepisów, które zostały wprowadzone w ostatnich latach eliminują sytuacje, kiedy dochodzi do przerwania ciągłości z powodu przeoczenia terminu odnowienia polisy OC na kolejny rok.
Towarzystwa ubezpieczeniowe automatycznie wznawiają polisy OC, które zostały w całości opłacone w okresie trwania ostatniej polisy. Innymi słowy następuje to wówczas,kiedy ostatnia polisa została opłacona jednorazowo po jej zawarciu, a także polisa płatna w ratach opłaconych faktycznie w okresie przed końcem obowiązywania polisy.
(art. 28 ust 2 pkt i ust 3). Towarzystwa ubezpieczeniowe zobowiązane są do przesłania klientowi pisemnej informacji o wysokości składki na kolejny rok na 14 dni przed upływem terminu obowiązywania aktualnej polisy. Jeśli klient nie zgłosi się w agencji ubezpieczeniowej lub poprzez system direct ( elektronicznie, telefonicznie) w celu wykupienia polisy lub jej wypowiedzenia, to towarzystwo ubezpieczeniowe ma obowiązek wznowienia polisy na warunkach podanych w ofercie pisemnej.
Zastosowana w ustawie konstrukcja przepisów powoduje, że nieopłacenie przed zakończeniem polisy ostatniej raty (lub rat) powoduje zakończenie ochrony ubezpieczeniowej z końcem polisy. Niestety nie wszyscy posiadacze pojazdów są tego świadomi. W konsekwencji następuje przerwanie ciągłości ubezpieczenia i nie ma żadnych możliwości wstecznego zawarcia nowej polisy OC.
Utrata ciągłości ubezpieczenia OC następuje również, kiedy posiadacz wypowie polisę OC (najpóźniej w przedostatnim dniu jej trwania), a nową polisę wykupi później niż w pierwszym dniu po zakończeniu ostatniej polisy. Warto pamiętać, że z uwagi na rozpoczęcie ochrony z nowej polisy nie wcześniej niż od dnia i godziny jej zawarcia, poruszanie się pojazdem po drogach w międzyczasie jest wielce ryzykowne, bo w przypadku spowodowania kolizji, czy wypadku rodzi wszelkie konsekwencje finansowe.
wtorek, 7 kwietnia 2015
Wielkanocna statystyka wypadków
Jak podają policyjne statystyki w okresie minionych Świąt Wielkanocnych na krajowych drogach wydarzyło się
217 wypadków drogowych.
Poniosły w nich śmierć 23 osoby,
a 291 osób zostało rannych.
Pogoda nie sprzyjała podróżującym.
W rejonach Polski południowej drogi były zaśnieżone i śliskie, co powodowało utrudnienia dla wszystkich pojazdów na letnich oponach oraz dla TIR-ów.
Podczas wzmożonych kontroli drogowych zatrzymano 1118 nietrzeźwych kierujących.
Subskrybuj:
Posty (Atom)