czwartek, 5 kwietnia 2012

DANE z RAPORTU POLICJI o WPADKACH DROGOWYCH za 2011r.


Podsumowanie stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w 2011r., wykazane w policyjnych statystykach nie jest budujące. Ostatni  z  raportów  policyjnych ujawnia najgorsze w ostatnich 4 latach dane o zdarzeniach na drogach krajowych. Jak wiemy,  zdecydowanie stan naszych dróg poprawia się pod względem nie tylko liczby kilometrów autostrad i tras ekspresowych, ale również pod względem stanu nawierzchni i oznakowania dróg lokalnych. Trzeba jednak stwierdzić, że nie przekłada się to pozytywnie na bezpieczeństwo. Fakt, że jeździmy lepszymi, nowszymi samochodami pozostaje jakby bez znaczenia. W zasadzie należy stwierdzić, że splot wymienionych powyżej elementów powoduje wręcz odwrotny efekt. Dzieje się tak być może z powodu zliberalizowania z dniem 1 stycznia 2011r. przepisów o ruchu drogowym, które podniosły dopuszczalną prędkość na autostradach do 140 km/h, a na drogach ekspresowych do 120 km/h. Przepisy te określają również margines błędu urządzeń do mierzenia prędkości +/- 10%, co oznacza, że np. na autostradzie można jechać bezkarnie prawie 155 km/h. Uregulowania te wyróżniają Polskę na tle Europy i wreszcie możemy jeździć szybciej niż w innych krajach.
Nadmierna prędkość  jazdy, niedostosowana  do warunków ruchu drogowego jest jednak główną przyczyną wypadków. Pod pojęciem warunków ruchu drogowego należy rozumieć  czynniki takie jak: warunki meteorologiczne, pora dnia, pora roku, rodzaj drogi, przebieg trasy, ukształtowanie terenu ograniczające widoczność itp. Poważne wypadki drogowe stają się codziennością, która towarzyszy nam bez przerwy w relacjach tv, informacjach radiowych, prasie i internecie.

Jak podają dane policyjne w 2011r. doszło aż do 40 065 (+3,2%) wypadków drogowych, w których poniosło śmierć ponad 4 189 osób (+7,2%), a 49 501 (+1,1%) zostało rannych. Należy podkreślić, że 8,4 % wypadków drogowych spowodowali nietrzeźwi kierowcy.
Najbardziej niebezpiecznym rodzajem dróg są drogi jednojezdniowe dwukierunkowe – zdarzyło się na nich aż 82,9% wypadków, a zginęło aż 89,3 % ogółu zabitych, a wśród poszkodowanych było 82,9% ogółu rannych.

27,3% ogólnej liczby zdarzeń stanowiło najechanie na pieszego.

Sprawcami wypadków byli w 80,3% kierujący pojazdami, przy czym aż 76,3 % wypadków spowodowali kierujący samochodami osobowymi. Piesi byli sprawcami 10,9 % wypadków wchodząc na jezdnię bezpośrednio przed pojazd lub przekraczając jezdnię w niedozwolonym miejscu – niestety najczęściej to właśnie oni doznawali obrażeń ciała.

Policja zatrzymała aż 188 556 nietrzeźwych kierowców to jest o ponad 20 000 więcej niż w 2010r.
Użytkownicy dróg ( kierowcy i pozostali) w stanie nietrzeźwości uczestniczyli w 4 972 wypadkach, z czego w 3 893 wypadkach byli sprawcami.
Najwyższy wskaźnik zabitych na 100 zaistniałych wypadków zanotowano w województwie podlaskim, a najwyższy wskaźnik osób rannych w woj. Dolnośląskim.  W okresie 2011r. do największej liczby wypadków doszło w czerwcu 9,9 %, a najwięcej osób zginęło w grudniu 10,8%. Szczegółowe analizy zdarzeń drogowych wskazują, że aż 36,1 % wypadków zdarza się w godzinach 14-19, podczas popołudniowego szczytu komunikacyjnego.
Śpiesząc się, kierujący narażają siebie, swoich pasażerów oraz pozostałych użytkowników dróg na duże ryzyko i niebezpieczeństwo.  Tragiczne skutki obrazowane przez policyjne statystyki stanowią wymowną przestrogę dla wszystkich użytkowników dróg. 

Ten stan rzeczy w zdecydowany sposób wpływa na wzrost cen ubezpieczeń komunikacyjnych ( OC i AC), który obserwujemy w ostatnim czasie oraz jest prognozowany  praktycznie u wszystkich ubezpieczycieli.

copyright © Hanna Przybylska 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz