W trakcie likwidacji szkód z OC i AC ta kwestia jest często podnoszona przez klientów, którzy nie są zadowoleniu z przyznanej przez ubezpieczyciela kwoty odszkodowania.
Niestety, wbrew oczekiwaniom właścicieli pojazdów nie zawsze roszczenia z tego tytułu są zasadne.
Rynkowy ubytek wartości pojazdu jest rodzajem szkody majątkowej, w wyniku wystąpienia uszkodzenia spowodowanego kolizją lub wypadkiem.
Określany jest jako różnica pomiędzy wartością rynkową pojazdu przed uszkodzeniem, a jego wartością ustaloną w tym samym stanie warunków rynkowych
z uwzględnieniem poprawnej i zgodnej
z wymaganiami technologicznymi producenta naprawy powypadkowej.
W warunkach rynkowych ubytek ten w odniesieniu do samochodów używanych zależy między innymi od: zakresu uszkodzeń kolizyjnych pojazdu, stanu technicznego pojazdu przed kolizją, okresu jego eksploatacji, popytu na dany typ, model pojazdu.
Zgodnie z ogólną informacją Polskiej Izby Ubezpieczeń wszelkie roszczenia z tytułu rynkowego ubytku wartości pojazdu
powinny być uwzględniane przez ubezpieczycieli w ustalaniu kwoty odszkodowania
według następujących zasad.
1. W odniesieniu do pojazdów osobowych, określenie rynkowego ubytku wartości pojazdu jest zasadne z punktu widzenia roszczenia o wypłatę odszkodowania, o ile uszkodzenia te obejmują:
- lakierowane, metalowe elementy nadwozia,
- w przypadku samochodu z ramą uszkodzenia nadwozia tj. kabiny kierowcy) i/lub ramy.
Z tego tytułu roszczenia są zasadne i powinno być zaspokojone przez ubezpieczyciela, jeśli pojazd jest utrzymywany w dobrym stanie technicznym, a jego wiek nie przekracza 6 lat eksploatacji.
2. W odniesieniu do samochodów ciężarowych, ubytek wartości rynkowej uznawany jest wyłącznie w przypadkach uszkodzeń nadwozia lub ramy pojazdów serwisowanych, utrzymywanych w dobrym stanie technicznym, bez uszkodzeń i wcześniejszych napraw nadwozia.
1. W odniesieniu do pojazdów osobowych, określenie rynkowego ubytku wartości pojazdu jest zasadne z punktu widzenia roszczenia o wypłatę odszkodowania, o ile uszkodzenia te obejmują:
- lakierowane, metalowe elementy nadwozia,
- w przypadku samochodu z ramą uszkodzenia nadwozia tj. kabiny kierowcy) i/lub ramy.
Z tego tytułu roszczenia są zasadne i powinno być zaspokojone przez ubezpieczyciela, jeśli pojazd jest utrzymywany w dobrym stanie technicznym, a jego wiek nie przekracza 6 lat eksploatacji.
2. W odniesieniu do samochodów ciężarowych, ubytek wartości rynkowej uznawany jest wyłącznie w przypadkach uszkodzeń nadwozia lub ramy pojazdów serwisowanych, utrzymywanych w dobrym stanie technicznym, bez uszkodzeń i wcześniejszych napraw nadwozia.
- 2.1 W samochodach ciężarowych o dopuszczalnej
masie całkowitej do 3,5 ton uwzględniane są uszkodzenia lakierowanych,
metalowych elementów nadwozia samonośnego, a dla samochodów z ramą –
uszkodzenia nadwozia, ramy lub zabudowy ładunkowej.
Rynkowy ubytek wartości szacuje się w okresie ich eksploatacji do 4 lat. - 2.2 W samochodach ciężarowych o
dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 ton szacowaniu rynkowego ubytku
wartości podlegają wyłącznie przypadki koniecznej wymiany lub naprawy ramy albo
naprawy lub wymiany elementów nieodejmowalnych kabiny kierowcy lub zabudowy
ładunkowej.
Rynkowy ubytek wartości tej kategorii pojazdów szacuje się w okresie ich eksploatacji
do 3 lat.
oblachowania, zbiornika paliwa lub lakierowanych osłon.
Rynkowy ubytek wartości szacowany jest dla pojazdów, utrzymywanych w dobrym stanie technicznym, o okresie eksploatacji do trzech lat.
Rynkowy ubytek wartości szacowany jest dla pojazdów, utrzymywanych w dobrym stanie technicznym, o okresie eksploatacji do trzech lat.
Uszkodzenia elementów wyposażenia nadwozia, zespołów mechanicznych i elektrycznych nie są zaliczane jako rynkowy ubytek wartości.
_____________ REKLAMA
SPRAWDŹ ile za OC
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz