Między innymi z tych wpływów UFG wypłaca świadczenia odszkodowawcze, osobom poszkodowanym w kolizjach i wypadkach, których sprawcy nie posiadali w momencie zdarzenia ważnej polisy OC. Na tym jednak sprawa się nie kończy, bo UFG stosuje również prawo regresu do sprawców, żądając zwrotu wszystkich wypłaconych poszkodowanym kwot.
UFG prowadzi kontrole zarówno w oparciu o raporty ubezpieczycieli dotyczące zawieranych polis jak tez uzyskuje informacje ze źródeł policyjnych, ujawniających brak ubezpieczenia podczas rutynowych kontroli i interwencji w zdarzeniach drogowych. Niestety brak OC wciąż nie należy do rzadkości.
Od 1 stycznia 2016 r. stawki kar za brak OC posiadacza pojazdu wynoszą:
*dla pojazdów osobowych
do 3 dni – 740 zł
od 4 do 14 dni – 1 850 zł
powyżej 14 dni – 3 700 zł
do 3 dni – 740 zł
od 4 do 14 dni – 1 850 zł
powyżej 14 dni – 3 700 zł
* dla pojazdów ciężarowych, ciągników siodłowych i autobusów
do 3 dni – 1 110 zł
od 4 do 14 dni – 2 775 zł
powyżej 14 dni – 5 500 zł
*dla pozostałych pojazdów do 3 dni – 1 110 zł
od 4 do 14 dni – 2 775 zł
powyżej 14 dni – 5 500 zł
do 3 dni – 124 zł
od 4 do 14 dni – 310 zł
powyżej 14 dni – 620 zł
Zbiorcze zestawienie kar za brak OC w latach 2012-2019 znajduję się tutaj .
Pamiętajmy, że kupując pojazd trzeba dołożyć staranności w uzyskaniu pewności, że nie wyjeżdżamy na drogę bez obowiązkowego ubezpieczenia, bo konsekwencje mogą być bardzo bolesne finansowo. Chociaż wydaje się, że po zmianach przepisów polisy wznawiają się automatycznie, warto mieć na względzie, że jednak nie we wszystkich przypadkach.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz